Storytelling bij ngo’s: de vijf beste tips
In de afgelopen jaren werkte ik voor verschillende ngo’s. Ik deed projecten voor Hivos, Stichting Vluchteling, PAX en Stichting Natuur en Milieu. De kracht van verhalen is enorm en zeker voor dit soort organisaties is storytelling (interviews, reportages, video’s) heel belangrijk om hun belangrijke werk over het voetlicht te brengen. De projecten die ik deed waren heel divers, maar een paar dingen vielen mij daarbij vaak op. Hier een top-5.
- Vermijd jargon
Post-conflictgebieden lijkt voor een ontwikkelingsorganisatie misschien een heel normaal begrip, maar de lezer heeft nog geen beeld bij wat hier wordt bedoeld. Noem het voormalige oorlogsgebieden en het kwartje valt meteen. Door deze begrippen creëer je afstand tot je lezers en dat wil je nu juist niet. - Zoek altijd naar de menselijke maat
Voor Stichting Natuur & Milieu maakte ik een serie verhalen over mensen die het niet erg vonden dat ze vlakbij een windmolen woonden. Hadden ze geen last van het lawaai of het uitzicht op de windmolen? Door het verhaal van deze bewoners krijgen tegenstanders wellicht een ander beeld en is het doel bereikt van dit artikel. Voor Hivos maakte ik een serie verhalen over Food Change Labs in onder andere Zambia en Oeganda. Tijdens deze workshops praten heel verschillende groepen mensen over voedselvraagstukken. Als ik het zo uitleg, klinkt het wellicht abstract, maar ik heb hierover bijvoorbeeld een boerin geïnterviewd. Tegen welke moeilijkheden loopt zij aan bij het verbouwen van bepaalde gewassen? Hoe kan het praten met bijvoorbeeld lokale overheden haar daarbij helpen? Zo maak je een onderwerp dus veel minder abstract.Voor Hivos schreef ik teksten over Food Change Labs in o.a. Zambia en Oeganda. - Wees niet te bescheiden
Veel organisaties doen fantastische projecten in binnen- en buitenland, maar daar willen ze zichzelf niet te veel mee op de borst kloppen. “Ja, maar dit project deden wij maar eenmalig”, hoor ik of een ander bezwaar. Laat jouw goudstaven niet in de kelder liggen, maar toon ze aan iedereen. - Onderschatten van de lezer is natuurlijk nooit goed, maar overschatten ook niet.
Breng de organisatie tot leven met goede voorbeelden. Lezers van een brochure hebben misschien vaag een idee van wat je doet, maar maak dit zo concreet mogelijk. Dit kun je doen met een infographic met harde cijfers (zoveel tenten geleverd, zoveel dekens in vluchtelingenkampen), en met mooie verhalen over je project. Voor PAX maakte ik bijvoorbeeld een folder en verwerkte daarin een aantal van hun projecten die als tijdschriftartikelen werden opgemaakt. Zo heb je meteen een beeld van wat de organisatie doet.Probeer de resultaten van je organisatie zo concreet mogelijk te maken in je communicatie. - Less is more
Natuurlijk wil je een goed beeld geven van wat jouw organisatie doet, maar compleet en volledig zal dat beeld nooit zijn. Durf bijvoorbeeld bij het maken van een brochure of nieuwsbrief een keuze te maken uit projecten die je aansprekend vindt. Kies niet voor lappen tekst, maar zorg voor een goede afwisseling tussen beeld en tekst. Natuurlijk wil je volledig zijn, maar schiet niet in een kramp.