Dit is het best bewaarde geheim over schrijven!
Wat is nu eigenlijk het geheim van een goede roman? “Het allerbelangrijkste van een roman is het decor”, vertelde Ilja Leonard Pfeijffer tijdens Zomergasten. Ik keek de aflevering een paar weken geleden tijdens mijn vakantie op Terschelling.
Als je nadenkt over boeken die je hebt gelezen dan herinner je vaak niet meer precies de personages of het verhaal, maar wel de sfeer of het decor, aldus Pfeijffer.
Ik dacht na over het zesde deel van de Zeven zussen van Lucinda Riley. De boeken zijn wereldwijde bestsellers en dat komt ook zeker door het talent van de schrijfster om iedere keer weer een nieuwe wereld te creëren: of het nu gaat om Aboriginals in Australië of zigeuners in het Zuiden van Spanje.
Ik heb deel een tot en met zes achter elkaar verslonden en troost mij met de gedachten dat deel zeven over een tijdje verschijnt. (Mijn boekentip is dan ook met klem om deze boeken te lezen. Ook al is het volgens sommige nuffige recensenten niet literair genoeg. Ik kan alleen maar diepe bewondering hebben voor Riley.)
Hoe kun jij dat nu toepassen in je dagelijks werk of in je teksten?
– Een goede tekst roept ook een bepaalde sfeer bij je op. Ik vertelde al eerder dat we veruit de meeste beslissingen nemen op basis van een gevoel: blijdschap, verdriet, onrust. Dus wanneer jij met je marketing als ondernemer een bepaald gevoel oproept, kun je daarop anticiperen met je aanbod. Schep een ideale wereld voor je cliënt waarin hun probleem als sneeuw voor de zon is verdwenen. Gebruik bijvoeglijke naamwoorden en denk na over het taalgebruik van je klant.
-Ook op je aboutpage op je website roep je door middel van tekst, fotografie en huisstijl een bepaald gevoel op bij je bezoekers. Heb je er weleens over nagedacht wat je eigenlijk wil uitstralen op jouw website? Zijn jouw pagina’s misschien toe aan vernieuwing? Probeer dan eens na te denken welke merken/bedrijven je inspirerend vindt. Noem er drie en schrijf eens op waarom je dat vindt. Kun jij daar misschien iets van overnemen?