De winst van mijn contentsessies? Meer klanten en betere content!
Ik begeleid met veel plezier vrouwelijke ondernemers bij het maken van een contentstrategie en het maken van content waarmee hun bedrijf gaat groeien. Maar wat houdt die samenwerking met mij in en wat levert het op? In dit artikel vertel ik hier meer over.
Eind 2019/ begin 2020 hielp ik Mijke Derksen van PilatesbijMijke met haar online strategie. Mijke heeft een pilatesstudio in München, waar ze sinds een paar maanden pilateslessen geeft. Ze besloot twee contentessies bij mij te volgen.
In de eerste sessie spraken we uitgebreid over haar doelgroep. Wie wil ze bereiken met haar aanbod? Mijke had duidelijk voor ogen hoe haar ideale klant eruit zag. Daarvan maakte we een persona of ijkpersoon, zodat Mijke precies wist tegen wie ze het had. Maar ook: waar houdt mijn ideale klant van? Op welke social media zit zij? Hoe wordt mijn klant graag aangesproken en hoe niet? Wat voor soort content leest mijn persona graag? “Ik zag er een beetje tegenop om content te maken over mijn bedrijf en over mijzelf. Ook omdat ik niet wist hoe ik het aan moest pakken”, zegt Mijke.
Contentkalender passend bij de doelgroep
We maakten in de tweede sessie een contentkalender voor Instagram en zorgde voor een maillijst bij Mailchimp. Ik gaf Mijke ook een korte uitleg over hoe Mailchimp werkt en hoe je snel en op een makkelijke manier een aantrekkelijke nieuwsbrief kunt maken. Zij had nooit eerder met het programma gewerkt, maar leerde het eenvoudig door mijn online uitleg.
Mijke wilde namelijk graag haar doelgroep bereiken via Instagram en via een nieuwsbrief. Ze had nu duidelijk voor ogen over welke onderwerpen ze wilde gaan posten: berichten die meer over haar en over haar lessen en studio zouden gaan. Daarnaast gebruikte ze deze onderwerpen ook in de nieuwsbrief. Ik hielp Mijke met het samenstellen van een lijst/contentkalender met 20 goede ideeën die passen bij haar doelgroep.
Meer klanten en meer volgers
“Ik vond het prettig dat Marlies mij hielp om content te maken die past bij mij en mijn bedrijf, dus op een manier die echt dichtbij staat. Toen ik met Marlies een duidelijk plan had gemaakt, kreeg ik er ook echt plezier in en verdween mijn angst om iets te posten en online zichtbaar te zijn, vertelt Mijke.
Zo rond maart was Mijke goed bezig met haar online marketing. En dat kwam goed uit, toen haar lessen door corona stilvielen. Althans, in de studio. Via Instagram en haar nieuwsbrief kon Mijke makkelijk laten weten dat ze via livestream verder ging. En dat leverde haar veel nieuwe online klanten op, die nu met veel plezier haar pilateslessen volgen.
Doordat Mijke online zichtbaar was, was ze goed vindbaar en konden oude en nieuwe klanten haar aanbod makkelijk zien en kopen.