‘Museum moet jongeren op juiste manier aanspreken’
Op deze maandagmiddag vlak voor Sinterklaas is het druk in de spelletjeswinkel aan de Oudegracht in Utrecht. Sophie Heijkoop staat er achter de toonbank. Een ‘uit de hand gelopen hobby’, want ze werkt ook nog in Museum Boijmans van Beuningen, maakt de Museumpodcast en werkt als freelancer in de museumwereld. Ze heeft veel ervaring met het maken van apps en audiotours . Hoe kijkt zij aan tegen storytelling? En hoe kunnen musea tekst en beeld gebruiken om een verhaal te vertellen over hun collecties?
Zijn de projecten die je doet voor het Boijmans belangrijk om een jongere doelgroep te bereiken?
“Jongeren willen op een manier aangesproken worden die dichtbij ze staat. Je moet kunst presenteren op een manier die zij kennen. Ze leven meer in een beeld- dan een tekstcultuur. Dat betekent trouwens niet dat het oppervlakkig moet zijn. Voor het Boijmans maken we weliswaar korte filmpjes voor bijvoorbeeld Facebook, maar die zijn wel inhoudelijk. Een goed voorbeeld van het gebruik van video is www.arttube.nl, een videoplatform van verschillende musea met video’s en blogs. Ze staan ook op Lowlands en organiseren Art Rocks, optredens geïnspireerd door kunstwerken bijvoorbeeld in musea zelf.”
Je maakt ook audiotours, bijvoorbeeld voor het Centraal Museum. Is de audiotour nog steeds een relevant instrument voor musea om een verhaal te vertellen?
“Veel bezoekers nemen nog steeds een audiotour, met name vijftigplussers. In de audiotours die ik maakte, in samenwerking met de musea, zorgde ik dat de informatie op een persoonlijke en inhoudelijke manier werd overgebracht. Bijvoorbeeld in de expositie Rietvelds Meesterwerk vertelden we aan de hand van oude opnamen van Truus Schröder, met wie Rietveld het Rietveld-Schröderhuis ontwierp. Als educator vind ik het belangrijk dat kunst van een context voorzien is, dus bij oude kunst is het bijvoorbeeld belangrijk om Bijbelverhalen uit te leggen in een audiotour, omdat lang niet iedereen die kent.”
Wat vind jij een voorbeeld van een museum dat eruit springt op het gebied van storytelling?
“Deze zomer ben ik in Ieper naar het In Flanders Fields Museum gegaan, een museum dat het verhaal vertelt over de Eerste Wereldoorlog in Vlaanderen. Daar zag ik een interactieve presentatie met video’s waarin acteurs echte situaties uit die tijd navertelden, zoals het verhaal over Kerstmis, waarin het even vrede was en de soldaten van de verschillende landen met elkaar voetbalden. Dit was gebaseerd op echte feiten en gebeurtenissen en hierdoor werd het indringend en persoonlijk. Daarnaast was er ook ruimte voor je eigen oordeel.
Ook Artis doet het erg goed met het microbenmuseum Micropia. Daar kun je heel interactief aan de slag met het bestuderen van schimmels, virussen en bacteriën. Je krijgt een stempelkaart en loopt vervolgens langs ‘stations’ waar de verschillende microben te zien zijn. Bezoekers kunnen die echt zelf bekijken onder een microscoop. Aan het einde kun je jouw kaart scannen en krijg je aan de hand daarvan een presentatie te zien. Door deze aanpak voelen bezoekers zich expert en is het ook nog eens wetenschappelijk verantwoord. Daarnaast krijg je een beloning en dat is natuurlijk altijd goed.”
Je maakt de Museumpodcast een erg interessante en leuke podcast. Waarom ben je hiermee begonnen?
“Ik luisterde zelf al heel lang naar podcasts en miste er eentje die over musea ging. In mijn podcast laat ik experts aan het woord die een kijkje geven achter de schermen. Vaak merkte ik ook bij vrienden dat ze niet in de gaten hebben wat zich allemaal afspeelt in musea, bijvoorbeeld dat het jaren kost om een expositie te maken of dat er vaak een medewerker meereist wanneer een museum een bepaald kunstwerk uitleent. Ik heb veel interessante experts ontmoet en mocht overal binnenkijken, zoals in het kostuumatelier van het Rijksmuseum. In het begin was ik zenuwachtig, omdat ik iemand ‘op band’ moest interviewen. Uiteindelijk bleek dat conservatoren van grote musea zelf minstens zo zenuwachtig waren.”
Zie www.museumpodcast.nl voor meer informatie. Aflevering 25 en 22 gaan ook over storyteling, bijvoorbeeld over het maken van audiotours.
—
Ben je op zoek naar een tekstschrijver voor jouw onderneming of organisatie? Stuur mij dan vrijblijvend een bericht.
Wil je zelf aan de slag? Vraag hier de gratis minicursus schrijven voor je doelgroep aan. Met daarin drie handige video’s met goede schrijftips. Daarmee abonneer je je gelijk op de nieuwsbrief van Marlies waarin ze iedere maand schrijftips deelt.