Waarom je in tijden van corona een niet-doenlijstje moet maken
Een niet-doenlijstje klinkt aantrekkelijk toch? Het is een van de punten die Tony Crabbe noemt in zijn nieuwe boek over werken en leven in tijden van corona. Hij heeft een belangrijke boodschap: streef niet naar perfectie.
‘Nooit meer te druk’, dat was de titel van het boek van Tony Crabbe. Hij werkt onder anderen als bedrijfspsycholoog voor grote bedrijven als Microsoft en Disney. Ik heb zijn boek ‘Nooit meer te druk’ met veel interesse gelezen. Het leerde mij bijvoorbeeld veel over de kracht van pauzes nemen, mijmeren, je vervelen. Dit brengt juist creatieve processen op gang. Multitasken doen we allemaal, maar het is funest voor je concentratie en geluksgevoel. Hij leert hoe je goede keuzes maakt en geconcentreerd werkt. Bekijk hier een video van zijn Ted Talk hierover.
Druk is een waardeloos merk
In dat boek rekent Crabbe ook af met de mythe dat druk zijn ‘er nou eenmaal bij hoort’. In plaats daarvan reikt hij psychologische inzichten aan waarmee je aandachtiger, rustiger en productiever werkt. ‘Druk is een waardeloos merk’, aldus Crabbe.
Nu is Crabbe dus terug met zijn boek ‘Een nieuw begin’, een boek dat hij onlangs schreef. Zijn uitgever benaderde hem met de vraag of hij ‘Nooit meer te druk’ wilde herschrijven, maar Crabbe besloot er een andere draai aan te geven: hij schreef een praktisch en hoopvol boek voor iedereen die worstelt met het thuiswerkende (gezins)leven in tijden van Covid.
Je eigen niet-doenlijstje
Een van de nuttige en ook wel grappige dingen die ik las in het boek is: maak een niet-doenlijstje. Schrijf op wat je niet meer wil doen tijdens deze tijd (en houd je eraan….). Bijvoorbeeld: stop met het kijken naar schermen, lees niet overmatig het nieuws, kijk niet meer op je telefoon tijdens het eten, geef je werk niet altijd voorrang ten opzichte van je familieleden.
Een terugkerend onderwerp in het boek ‘Een nieuw begin’ is: streef niet naar perfectie. “Accepteer dat je op het gebied van werk soms minder presteert, dat je je soms ongelukkig voelt of even niet die begripvolle ouder bent. Wijs een paar gebieden aan waarop je wilt excelleren en laat de rest los.’’
Ik ben nu halverwege het boek, maar het heeft mij nu al nieuwe inzichten geboden. Crabbe vindt onder andere dat je een kompas moet tekenen met daarop de belangrijkste zaken voor werk en privé. Het is belangrijk om dit af en toe weer even helder te krijgen. Zo kun je op koers blijven in deze woelige tijden. Ik ga ermee aan de slag!