Vijf lessen over storytelling die je kunt leren van B & B Vol Liefde

Lessen over content maken van B&B Vol Liefde

B &B Vol Liefde, wie kijkt het niet. Ik was vorige week op een feestje en daar was het programma het gesprek van de dag. Maar wist je dat je ook iets kunt leren over content maken van al het gestuntel op datinggebied? Hier lees je vijf lessen over storytelling uit B &B Vol Liefde.

  1.   Appelleer aan een gevoel met je content
    Wie droomt er niet van een Bed and Breakfast in de Spaanse of Franse zon? Op het feestje waar ik was, moesten twee mensen bekennen dat ze geregeld op websites kijken met Franse kasteeltjes of boerenhoeves. Allebei hadden ze een droom om stiekem het hectische Nederlandse leven achter zich te laten. B&B Vol Liefde voedt dit gevoel van veel mensen en dat maakt het een aantrekkelijk programma om naar te kijken. Stiekem kijk je mee naar het reilen en zeilen van een bedrijf in het buitenland. Instagramaccounts van reizigers die met een busje de wereld over reizen of zelfvoorzienend leven in Zweden hebben niet voor niets zoveel volgers. Uit onderzoek van Gerard Zaltman, hoogleraar aan de Harvard Business School, blijkt dat mensen 95 procent van de beslissingen maken op basis van een gevoel. Als jij met je bedrijf of organisatie dicht bij dat gevoel kunt komen, dan zit je goed.

    Wie droomt er niet van een Bed and Breakfast in de zon?

     

  2. Duidelijke karakters
    Casting is everything vertelde iemand van een tv-redactie mij ooit. De redactie van B &B heeft een mooie selectie gemaakt van uitgesproken karakters met uiteenlopende bedrijven: Thijz (met een z) met zijn vreemde natuurcamping in Frankrijk, de wat zakelijke Mirjam in haar kamp in de Zuid-Afrikaanse jungle, surfer Mike in Spanje en de eigengereide Anja op het Franse platteland. Als je een verhaal wil vertellen, is het aantrekkelijk om aansprekende karakters te gebruiken waar mensen zich in kunnen herkennen. Voor het maken van content voor je doelgroep kun je dit toepassen door te werken met duidelijke persona, of ijkpersonen. Zo’n persona maakt het helder voor wie je schrijft en zorgt dat je duidelijke keuzes maakt tijdens het schrijven.
  3. Denk ook aan mooie beelden bij je verhaal
    Wat voor mij het programma ook aantrekkelijk maakt, zijn de prachtige beelden van Franse, Spaanse en Zuid-Afrikaanse landschappen. Thuis op de bank krijg ik toch een beetje een vakantiegevoel. Het gebruiken van mooie foto’s of illustraties is erg belangrijk bij storytelling. Want ook dat draagt weer bij aan het oproepen van een bepaald gevoel (punt 1). Er zijn genoeg gratis of betaalde stockfoto-websites waar je mooie foto’s kunt vinden. (Of doe zelf wat meer je best om mooie foto’s te schieten.)

    Stockfoto’s zijn makkelijk te vinden. Deze foto vond ik (gratis) op Pixabay.

     

  4. Breng spanning in je verhaal aan
    Waarom blijf ik doorkijken naar al die afleveringen? Ik vraag het mij dagelijks af. Het programma zit zo slim in elkaar dat je toch wil weten hoe het afloopt. Gaan de kandidaten liefde vinden? En door het snijden van shots die nog komen, ben je toch benieuwd wat er nog meer in het verschiet ligt. Bij het vertellen van je verhaal kun je de spanning dus versterken door te werken met deze techniek. Samen met Stan de Jong schreef ik een boek over Hannie de Rijke die een vliegtuigcrash overleefde. ‘De vlucht van een paradijsvogel’ begint bijvoorbeeld ook met het ongeluk zelf in 1957, om daarna door te schakelen naar 1986, wanneer ze bij een therapiesessie zit. Het boek eindigt uiteindelijk ook weer in West-Papoea op de plek waar het vliegtuig in zee stortte. Dat was een bewuste keuze, omdat het zorgt voor een rond verhaal waar spanning in zit.

    RTL blijft kijkers voeden met beelden en nieuwtjes en vooral teasers van het programma.

  5. Hergebruik goede content
    RTL heeft door dat B&B de klapper van deze zomer is en dat melken ze flink uit. Op de website van RTL staan dagelijks filmpjes met teasers naar de volgende aflevering. Oude kandidaten schuiven aan in talkshows om na te praten en zo is de zendtijd ook weer gevuld. Ook na tientallen afleveringen is het nog niet genoeg, maar komt er nog een reünie-aflevering waarin de huidige kandidaten terugkijken en oude beelden ongetwijfeld  voorbijkomen. Heb jij door dat bepaalde content goed scoort in je nieuwsbrief of op je website? Bekijk de statistieken en maak dan meer van dit soort content of kijk of je het bijvoorbeeld op een creatieve manier kunt plaatsen op social media.Maandelijks deel ik de beste tips over storytelling: over de kracht van een sterk verhaal en heldere communicatie via Substack. Wil jij ze iedere maand ontvangen in je inbox? Meld dan snel HIER aan.