Vijf tips voor het schrijven van een ijzersterk nieuwsbericht
Hoe schrijf je een aantrekkelijk nieuwsbericht van begin tot eind? Deze vraag kreeg ik onlangs tijdens een schrijftraining, die ik gaf aan een medewerker van de Hogeschool van Amsterdam. Ze vertaalt veel ingewikkelde onderzoeksvoorstellen naar nieuwsberichten voor de website. Zijn er bepaalde trucs die je iedere keer kunt toepassen? In deze blog lees je vijf tips voor het schrijven van een sterk nieuwsbericht.
- Zet het belangrijkste nieuws bovenaan
Inmiddels zeg ik dit zo vaak dat je het mijn stokpaard zou kunnen noemen, maar veel te vaak trekt een artikel aan mijn geestesoog voorbij waarbij het nieuws onderaan de pagina staat. En ja, ook met persberichten gebeurt dit nog geregeld. Schrijf je nieuwsbericht oprolbaar: wanneer iemand het onderste deel van je stuk er bruut afhakt, is het in dat geval nog steeds een waardevol artikel. Deze methode noemen we ook wel piramidaal schrijven. Zie je artikel als een omgekeerde piramide, waarin eerst de belangrijkste informatie aan bod komt, daarna de minder belangrijke informatie en daarna de minst belangrijke informatie. Eerder verscheen hierover al deze handige infographic op Frankwatching.
- Schrijf een sterke kop waarmee je lezers je verhaal insleurt.
Beschouw de kop als de sterspeler van het basketbalteam. Dit hoorde ik marketinggoeroe Dave Gerhardt ooit zeggen. Vaak genoeg is de kop het sluitstuk van het schrijfproces, maar beter is om hiermee te starten. Een goede kop doet de wenkbrauwen fronzen en nodigt uit tot verder lezen. Prikkel de lezer eens door een vraag in de kop te stellen of zet een pakkend citaat boven je interview. (Meer tips over het schrijven van een goede kop deelde ik onlangs op Linkedin.) - Maak een sterk intro dat gelijk een samenvatting is van je artikel
Bij het lezen van de intro of lead weet de lezer meteen of een artikel interessant is. Zorg dat de intro van je artikel ook meteen een samenvatting is van je stuk. Hoe je dit kunt doen? Gebruik het journalistieke principe van de 5 w’s en de h: beantwoord in je intro de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Als je dit ezelsbruggetje gebruikt, zit je al goed. Als we even teruggaan naar het eerste punt, piramidaal schrijven, dan zou de lezer dus aan louter je intro genoeg hebben. Een goede intro is ook prikkelend. Je kunt er bijvoorbeeld alvast een citaat in verwerken uit een interview.
- Gebruik tussenkopjes
Dit klinkt misschien als een enorme open deur, maar een goede indeling van je artikel is belangrijk. Tussenkopjes zorgen er bijvoorbeeld voor dat je blijft doorlezen. Op websites lees je vaak scannend een artikel en tussenkopjes helpen daarbij. Een goed tussenkopje is prikkelend en tegelijkertijd een korte samenvatting van de alinea’s waar het boven staat. - Zorg voor een goed einde en een sterk slot
Een ervaren journalist leerde mij ooit dat een sterk begin een klap in je gezicht is en een goed einde een stomp in je maag. Of was het nu andersom? Zorg er in ieder geval voor dat je stuk spannend begint, bijvoorbeeld met een sprekend voorbeeld of harde cijfers. BAM! De lezer is wakker en wil verder lezen. Zorg er daarnaast voor dat je verhaal niet als een nachtkaars uitgaat. Een goede manier om een verhaal te eindigen is bijvoorbeeld met een citaat. Zo denkt de lezer nog even na over je tekst en blijft de inhoud hangen, als een nuttige stomp in je maag.
Wil je meer schrijftips ontvangen? Meld je dan snel aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang een gratis minicursus schrijven!