Zo val jij wel op in een wereld vol goede content!
“Hoe onderscheid je je in een wereld waar je door de wildgroei aan content door de bomen het bos niet meer ziet?” Een interessante vraag, die een van de lezers van mijn nieuwsbrief deze week stelde.
(Wil je deze nieuwsbrief over schrijven en lezen ook ontvangen, kijk hier!).
Content is inderdaad overal. Met content bedoel ik natuurlijk berichten op social media, podcasts, nieuwsbrieven, video’s, websiteartikelen, maar ook offline zaken als kranten of tijdschriften. Het is voor bedrijven en organisaties steeds belangrijker om een kijkje in de keuken te geven of te werken met persoonlijke verhalen.
Misschien heb je bij het boeken van je camping wel op het Instagramaccount gekeken om een beter beeld te krijgen? Of kwam je op de site van Coolblue terecht op een informatieve blog toen je informatie zocht over het kopen van een nieuwe stofzuiger?
Ik zal de komende nieuwsbrieven een aantal zaken uitlichten die jij kunt toepassen om je content onderscheidend te maken.
Deze week: gebruik de techniek van storytelling.
Kun je bijvoorbeeld jouw product of dienst koppelen aan een persoonlijk verhaal?
Identificeer dan eerst wie jouw doelgroep is en welke verlangens en problemen in zijn of haar hoofd omgaan.
Wat je vaak ziet is dat een dienst of product het leven van iemand makkelijker maakt. Dat kun je duidelijk maken door een verhaal te vertellen over een vrouw/man die iets heeft overwonnen.
Ik houd het maar even bij het thema vakantie. Op Twitter, of moet ik nu X zeggen, zag ik een horrorverhaal van een alleenstaande moeder, die lang moest rijden in haar eentje en geen aanspraak had op de camping. Ik neem haar even in gedachten.
Stel, je verhuurt houten chalets op een kindvriendelijke camping in de natuur, geschikt voor alleenstaande ouders. Dan kun je die aan de man proberen te brengen met een kale advertentie, maar ook met een ervaringsverhaal.
“Deze zomer besloot ik het helemaal anders te doen. Geen lange autoritten of eindeloze paksessies om alle kampeerspullen te verzamelen. Vorig jaar ben ik met de kinderen naar Zuid-Frankrijk gereden. Het was een lange reis en daarna moest ik nog in mijn eentje de tent opzetten. Op de camping had ik weinig aanspraak en er was geen vermaak voor de kinderen. Ik besloot daarom om deze zomer een chalet te huren op camping De Droomhut in Drenthe”, zegt alleenstaande moeder Anja (46). “Ik zocht een camping waar mijn kinderen van vier en zes veilig kunnen spelen, maar waar ook genoeg te beleven valt voor de (alleenstaande) ouders. Op camping de Droomhut bleek een veld voor alleenstaande ouders te zijn, met houten chalets die compleet zijn ingericht. Ik hoefde bijna nergens aan te denken. Sterker nog, bij aankomst was mijn bed al opgemaakt. Op de camping konden mijn kinderen aan allerlei leuke activiteiten meedoen. Zo had ik eindelijk tijd om een boek te lezen dat al maanden op mijn nachtkastje lag. Daarna reed ik in de middag in anderhalf uur naar huis. Wat een verademing.”
Dit is een verkorte versie van een blog die je hierover kunt schrijven. En dit verhaal zou ook geschikt zijn voor de Instagrampagina van de camping. Je kunt natuurlijk nog dieper ingaan op hoe verschrikkelijk de vorige vakantie van Anja was en hoe het dit jaar anders is. Hierbij bied je een droomoplossing aan voor een probleem waar zij mee worstelt: een zorgeloze vakantie die zowel leuk is voor moeder als kinderen. En je laat zien hoe ze een probleem heeft overwonnen: door het dit jaar compleet anders te doen, (met een happy end).
Samenvattend:
- Maak een verhaal persoonlijk
- Verdiep je in de doelgroep
- Schrijf over een droomoplossing voor jouw doelgroep
P.S. In mijn online schrijftraining leer je nog veel meer handige tips over het maken van content die perfect aansluit bij jouw doelgroep. Ook vertel ik meer over het schrijven van sterke teksten met bijvoorbeeld een goede kop en intro! Meer weten? Kijk snel hier.